Následující krátký článek navazuje na předchozí text, zabývající se korekcí barevné vady achromátu při fotografování Měsíce. Tentokrát jsem se pokusil se stejnou filozofií úpravy obrazových dat poskládat mozaiku první čtvrti Měsíce tak, aby nebyla na výsledné fotografii, byť jen v náznaku, zřetelná barevná vada použitého achromatického refraktoru. Myslím, že úkol se podařilo splnit a proto jsem se rozhodl se podělit o výsledek mého snažení.
Fotografie byla pořízena přes laciný achromát Celestron PowerSeeker 80EQ na montáži EQ-1 s dřevěným stativem přes zrcadlovku Canon EOS 350D. Ohnisko dalekohledu prodloužil achromatický Barlow SVBONY 2x faktorem přibližně 2,8x (větší vzdálenost CMOS matice foťáku oproti obrazové rovině okuláru od Barlow členu zvyšuje prodlužovací faktor). Celkem byly nafoceny tři různé oblasti- dole (jih), uprostřed a nahoře (sever). Pro jižní a prostřední oblast bylo pořízeno po padesáti raw snímcích při 200 ISO a s expozicí 1/40s. Během focení severní oblasti Měsíce se začalo zatahovat a podařilo se pořídit jen 45 dílčích snímků. Přes Měsíc přitom putovaly tenké mraky, což bylo nezbytné zohlednit při skládání mozaiky a u severní oblasti byla potřebná úprava jasu. Pro všechny tři oblasti bylo pro následné zpracování vybráno vždy po 25 snímcích. Ke kalibraci bylo pořízeno 21 dark frame snímků, které se zpracovaly mediánováním, a samozřejmě taktéž 21 aritmeticky sečtených flat field snímků, kalibrovaných obdobně složeným odpovídajícím master dark framem. Podmínky k focení nebyly ideální, seeing byl průměrný a čas od času se obraz silně rozostřil.
Při zpracování obrazových dat modrého kanálu (viz článek z odkazu výše) programem Iris bylo postupováno pečlivě a obezřetně. Obraz se porovnával s obrazem zeleného kanálu, otevřeného v jiném okně hned vedle. Tak se podařilo dosáhnout perfektní shody mezi neostrostí obrazu zeleného kanálu a neostrostí odpovídajícím způsobem přiostřeného obrazu modrého kanálu. Jako nejlepší se ukázalo zvýraznění detailů nejvyšších kmitočtů a asi poloviční zvýraznění u středních kmitočtů. Tenhle můj nový poznatek ostatně vcelku logicky odpovídá i charakteru obrazu achromátu.
Hotová fotografie je níže na kliknutí v plné velikosti. Korekcí barevné vady se vyrovná nebo předčí fotky z běžných ED a/nebo APO refraktorů. Škoda jen, že kvůli seeingu není výsledek o něco ostřejší.
Ačkoli celková kvalita nafocených dat nebyla zázračná, o dva dny později jsem se pokusil je zpracovat se zvýrazněním barevných odstínů Měsíce. Výsledek je níže, na kliknutí opět plná velikost (která ale je relativně malá, jen 774x900px).